Leestijd: 2 minuten

– – –

Babyboomers – de generatie geboren tussen begin jaren ’40 en midden Jaren ’60 – zijn opgegroeid in een tijdperk zonder internet en zogeheten “on demand” media. Wanneer je vroeger graag iets wilde zien op tv, kon je van geluk spreken als jouw favoriete programma toevallig werd uitgezonden op het moment dat jij een uurtje vrij had. Miste je een keer een aflevering van je favoriete serie? Dan was er, jammer maar helaas, weinig kans dat je deze ooit nog zou gaan zien.

Voor veel boomers is het ongelooflijk hoe snel de originele definitie van media is veranderd in de brede term die we nu kennen. Uit onderzoek blijkt dat ze wél ontzettend blij zijn met de hedendaagse mogelijkheden op (cross)mediaal gebied. Zo is het dankzij platformen als YouTube makkelijker om op dit moment shows van Charlie Chaplin te kijken dan toen deze voor het eerst werden uitgezonden. Het is dan ook geen verrassing voor ons – in tegenstelling tot wat velen denken – dat de boomgeneratie een groot marktaandeel vormt binnen de wereld van on-demand media.

YouTube is ‘Booming’

Naar schatting gaan er iedere dag zo’n 10.000 boomers met pensioen. Desondanks betekent dat lang niet altijd dat ze hierdoor meer vrije tijd te besteden hebben. Voor veel gepensioneerden is het daarom lastig om op uur en tijd voor de buis te zitten om een aflevering van GTST te kijken. Een groot aantal babyboomers geeft aan gebruik te maken van YouTube, om zo kostbare tijd te besparen en programma’s te kunnen volgen waar en wanneer ze maar willen. ‘’Als ik even een kwartiertje niks te doen heb, kijk ik de hoogtepunten van de Eredivisie terug’’, weet de 68-jarige Joop te vertellen. ‘’Ik vind YouTube echt geweldig. Mijn kleinzoon vertelde dat hij op YouTube een video had gevonden waarin werd uitgelegd hoe hij zijn fietsband moest plakken. Hoe gaaf is dat!’’, lacht Joop eveneens.

Sneller, duidelijker en gemakkelijker

Uit onderzoek blijkt dat babyboomers YouTube voor van alles gebruiken. Om een voorproefje op te doen over een toekomstige vakantiebestemming, om meer te weten te komen over het verzorgen van een plant en voor het leren van een vreemde taal: je kunt het zo gek niet bedenken. Barbara, een 60- jarige babyboomer zegt het volgende: ‘’Ik gebruik YouTube niet alleen voor het terugkijken van mijn favoriete programma’s, maar ook voor technische dingen. Stel je voor dat ik bij ieder vraagstuk omtrent mijn iPad mijn dochter moet bellen. Dat kost een hoop tijd en energie. Op YouTube kan ik specifiek zoeken naar een oplossing en het wordt vaak duidelijk uitgelegd. Echt ideaal!’’.

Nooit te oud om te leren

Niet alleen voor de jeugd fungeren sociale mediaplatformen als een gezamenlijke sleutel tot een wereldwijde bibliotheek, maar dus ook voor de generatie voor hen. 1 op de 3 boomers geeft aan YouTube te gebruiken om (bij) te leren over een product of service. En dat worden er alleen maar meer!

Bereik je doelgroep via YouTube Advertenties

Ben je op zoek naar een effectieve manier om een miljoenen publiek te bereiken én om uw merkbekendheid (en beleving) online te versterken? Met YouTube advertenties kun je op een unieke manier en met een krachtige boodschap uw doelgroep bereiken. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust contact met ons op.

Gratis Quickscan

Bel mij terug

Laat hieronder uw gegevens achter en wij bellen u in de meeste gevallen vandaag nog terug.
 
Versturen
close-link
Effectief en doelgericht adverteren?

Gratis Marketing QuickScan

Wij evalueren de verschillende marketingmogelijkheden die u al inzet en welke kansen en voordelen behaald kunnen worden door het inzetten van aanvullende marketingactiviteiten.
QuickScan aanvragen »
Marketing QuickScan
close-link